Pages Menu
Categories Menu

Posted by on 3 iun., 2013 in General | 3 comments

Cu cine mergem în România: KLM versus Tarom

De când m-am mutat în Olanda am vizitat România cam de câteva ori pe an. Ce-i drept, vizite foarte scurte de obicei, de câte trei zile, cât să apuc să-mi văd familia și vreo doi prieteni. Am tot căutat zboruri care să mă ducă în România mai ieftin, gândindu-mă că astfel o să pot merge mai des. N-am găsit. Nu există zboruri low-cost din Amsterdam spre București. Există doar din Eindhoven, și sincer nu mi se par deloc low-cost. M-aș aștepta la prețuri de 100 de Euro dacă ar fi să plec cu o asemenea companie, și nici atunci n-ar renta prea mult, pentru că mă mai costă și trenul până în Eindhoven. Așa că trebuie să mă mulțumesc cu cele două companii care efectuează zboruri directe din Amsterdam: KLM și Tarom. Una olandeză, una românească. Mă distrează că până și la compania aeriană am de ales tot între Olanda și România. Până acum, am tot ales KLM-ul. De ce? Pentru că a fost cel mai potrivit pentru ce-mi trebuia mie.

Zile de concediu nu am foarte multe, așa că nu-mi permit să fac escapade prea lungi. Prin urmare, de obicei fac câte un tur de forță de genul: plecat direct de la serviciu, seara, la aeroport, ajuns în România la miezul nopții, două-trei zile făcut spume la gură de atâta vorbit și întors cu avionul de dimineață, mers direct la muncă (picat lată pentru următoarea săptămână). Avantajul KLM este din start programul de zboruri: au zboruri târzii, seara, și foarte devreme, dimineața, astfel încât să îmi permit să fac asemenea giumbușlucuri.

De ce m-am apucat să scriu acest articol? Pentru că de curând am mers cu Tarom, după trei ani, și mi-am reamintit că există și această opțiune și are avantajele ei. Am fost nevoită să îmi iau un bilet în regim de urgență, de pe o săptămână pe alta; din obișnuință, am căutat pe site-ul KLM, dar îmi oferea niște prețuri mult prea mari. Așa că i-am dat o șansă Taromului, deși nu îmi făceam iluzii, pentru că, de câte ori am încercat, biletele lor erau mai scumpe decât ale celor de la KLM. Spre surprinderea mea, am găsit bilet mai ieftin, așa că l-am luat, fără să mai stau pe gânduri.

Vedere din avion

Am avut parte de un zbor cât de se poate de… românesc. Toată lumea arăta foarte supărată, de parcă mergeau toți la spital, ca mine. Inclusiv piloții aveau niște fețe extrem de plictisite și triste, de mi s-a făcut puțin frică la gândul că ei or să piloteze avionul. Dar ne-au dus cu bine până în România, și chiar au avut o decolare foarte bună având în vedere condițiile meteo și o aterizare foarte bună, având în vedere cum arăta avionul care părea trecut prin multe, numit „Deva” (mi-a rămas în minte numele pentru că am o prietenă foarte bună în acel oraș).

Fără zgâlțâieli sau zdruncinări, doar scârțâitul scaunelor și al compartimentelor de bagaje ne anunța că există mișcare. La dus am avut parte de un loc prost, parcă mai înghesuit decât de obicei și cu un domn extrem de gentil în fața mea care și-a dat scaunul la maxim pe spate și a fost tare deranjat pentru că l-am rugat să-l ridice măcar atunci când ne aduc mâncarea, că mi-aș fi pus eu farfuria în cap, dar nu cred că mai puteam să mănânc din ea în această poziție. În rest totul a fost bine, nici măcar nu s-a păruit nimeni pentru locurile de la bagaje; aparent era un zbor mai de sărăntoci, care n-au cumpărat toată brânza și toată băutura din magazinul din aeroport. La întoarcere a fost mai bine, am avut un loc standard, fără vecini „drăguți”.

După treaba asta, m-am gândit că Taromul ar merita mai multe șanse decât îi dau eu, mai ales că în ultima vreme KLM a început să facă din ce în ce mai multe chestii care nu-mi plac. Așa că am să fac listă cu avantaje și dezavantaje, la final trag linie și mai vedem cu cine zburăm de acum încolo. Să le luam la rând, începând cu partea bună a lucrurilor:

Avantaje:

KLM:

• principalul avantaj, pentru mine, este orarul zborurilor
  • avioanele lor sunt mai noi, arată mai bine, mai îngrijite, scaunele sunt mai confortabile, cu mai mult spațiu la picioare
  • luat din timp, blietul poate fi și 150 de euro, ceea ce la Tarom nu am găsit niciodată
  • website-ul este bine făcut și este foarte ușor să cumperi bilet on-line
  • un avantaj, pentru cei care călătoresc mai mult, este cardul Flying Blue, pe care se adună puncte; degeaba ai la Tarom, că nu te-ai duce decât în România cu el și nu știu câte puncte s-ar aduna
  • cafeaua este gustoasă și primești și o prăjitură bună lângă ea 😛

Tarom:

• îti dau posibilitatea să alegi ce fel de mâncare vrei, poți alege meniu vegetarian sau low-fat și mâncarea este mult mai bună decât la alții
  • poți vorbi în limba română cu stewardesele (mă gândesc aici la părinții care vin în vizită și nu știu întotdeauna limba engleză)
  • biletul luat în ultimul moment poate fi mai ieftin decât la alte companii
  • temperatura din avion este una normală, poate chiar prea ridicată uneori (olandezii coboară din avion aproape leșinați)
  • atitudinea stewardeselor s-a îmbunătățit considerabil, sunt mult mai drăguțe față de ce îmi aminteam eu (sau poate le-am nimerit la zborul ăsta mai cu salariul proaspăt luat)

Dezavantaje:

KLM:

• luat în ultimul moment, biletul este mai scump decât la Tarom
  • un mare dezavantaj mi se pare faptul că, de ceva timp, au introdus multe zboruri cu escală în Paris, astea fiind cele mai ieftine, de obicei; o mare, mare prostie
  • îngheți de frig în avion, pentru că sunt olandezi și le place să aibă aer rece în timpul zborului
  • au introdus taxă pe bagajul de cală, vreo 30 de euro; totuși, dacă ai card Flying Blue Ivory, nu mai este nevoie să plătești
  • nu poți să îți alegi mâncarea, lucru care mă enervează; ar trebui să îmi reducă din prețul biletului dacă tot nu-mi oferă nimic în locul shaormei cu pui
  • în ultima vreme stewardesele au devenit din ce în ce mai puțin amabile

Tarom:

• prețul biletului nu scade până la 150 de euro (dacă a găsit cineva bilet așa ieftin vreodată, îl poftesc să mă anunțe)
  • programul zborurilor
  • avioanele sunt mai vechi, arată mai jerpelite
  • website-ul este tot prost, deși a fost îmbunătățit în mod evident față de cum era acum câțiva ani; procedura de plată m-a scos din minți
  • cafeaua este foarte proastă, ți se dă un pliculeț de cafea solubilă ca să îți prepari singur

Astea fiind zise, încă nu m-am hotărât cu cine plec data viitoare. Înclin cu siguranță tot către KLM, pentru acele trei prime puncte din categoria avantaje. Poate până atunci mai intervine ceva care să mă convingă să aleg una sau alta (și trag speranțe la ceva pozitiv care să încline balanța).

Voi cu cine zburați de obicei? Are cineva niște recomandări bune de care eu n-am auzit?

3 Comments

1. Buna Dana

Ti-am citit articolul si e interesant modul cum pui problema. Eu nu pot sa-mi dau cu parerea despre zborurile Amsterdam-Bucuresti, pt ca de regula merg pe ruta Bruxelles-Bucuresti, locuind la Bruxelles. In schimb, stiu sigur ca Tarom si KLM au acelasi card – Flying Blue – pt ca amindoua fac parte din acelasi grup; Tarom-ul a renuntat de vreo 2 ani la cardul Tarom. Biletele de sub 150 euro sunt imposibil de gasit si cu plecare din Bruxelles, chiar daca sunt si zboruri asa numite low-cost pe ruta asta; asta s-ar putea sa fie si pt ca nici nu ma uit la orare de avion in mijlocul zilei si cele de seara/dimineata sunt cele mai cautate. Plata on-line la Tarom nu mi se pare mai nasoala ca in alte parti, iar faptul ca bagajul, masa si bautura sunt incluse in bilet imi mai ia niste griji din cap. Sunt de acord ca la capitolul cafea au dat-o rau in bara cu cafeaua instant.

spor la scris
    Cristina

• Bine ai venit pe aici, Cristina! Ai dreptate cu pretul biletelor, dar asta e, ne obisnuim cu ideea ca este mai scumpa zona asta. Si nici nu mi se pare foarte mult 150 de euro, dar eu la Tarom nu am gasit niciodata asa de ieftin. Despre card nu stiam ca este comun, o sa ma interesez, in caz ca mai zbor cu Tarom, sa mai pun niste puncte pe el. Dar tot nu vad niciun avantaj in asta, ca zboruri cu Tarom nu o sa am decat spre Romania; daca merg in alte tari, ma indoiesc ca o sa aleg aceasta companie.
      Referitor la plata, nu stiu cum platesti tu, dar pentru mine a fost mult mai complicat. O sa iti dau un link unde cineva explica mai pe indelete care este problema site-ului, daca vrei sa arunci un ochi 🙂
      Spor la citit!

2. Interesant post…Am gasit anul trecut in ultimul moment bilet dus-intors catre Madrid la 174 euro,ceea ce pentru mine a fost OK…Eu per total sunt multumit de ei.

Trackbacks/Pingbacks

1. Jurnal de coronavirus | Dana rozMarin - […] sfârșitul lui februarie am făcut o vizită scurtă în România și la întoarcere m-a lovit o răceală, destul de…
  2. Vacanță de vară cu supradoză de nostalgie | Dana rozMarin - […] Welcome home! zise însoțitoarea de zbor de la KLM după ce n-a anunțat că am aterizat cu bine la…
  3. Ho, ho, ho, Merry Christmas! | Dana rozMarin - […] La sfârșitul lui decembrie sunt mereu epuizată și tot ce-mi doresc e relaxare și liniște. Nu călătorii cu avionul,…

Post a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *