Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Posted by on 16 feb., 2020 in General, Olandezi | 0 comments

Șapte sate olandeze de poveste

Olanda are multe sate și orășele care arată ca desprinse dintr-o poveste. Unele sunt atât de frumoase că e greu de crezut că acolo locuiesc oameni, ai crede mai degrabă că sunt niște parcuri aranjate pentru deliciul vizitatorilor. Celebre pentru frumusețea lor, unele dintre acestea atrag oameni din toată lumea, uneori prea mulți, încât se ajunge la situația în care satul respectiv este ca un muzeu în aer liber, cu străzile cotropite de turiști și localnici supărați că nu-și pot vedea de viață fără să aibă pe cineva încercând să se holbeze prin fereastră în sufrageria lor.

Acesta e prețul plătit de unele dintre satele pe care o să vi le prezint pentru campanii de marketing intense și pentru că sunt prea frumoase. Cu toate astea, eu le recomand în continuare, dacă se poate în afara sezonului turistic, când sunt mai puțin aglomerate, sau, dacă e posibil, stat o noapte acolo pentru a vedea cum arată după ce pleacă hoardele de turiști.

Volendam și Marken

Sunt primele sate pe care l-am vizitat în Olanda. Eram în vacanță la Amsterdam și am întrebat la ghișeul de informații unde putem merge în afara orașului, și ne-au fost recomandate Volendam și Marken. Pot fi vizitate și separat, dar are mai mult sens să le vizitați pe amândouă. În Volendam se ajunge foarte ușor cu autobuzul de la Amsterdam Centraal și de acolo recomand să luați feribotul spre Marken. Cumpărați un bilet de autobuz valabil pentru o zi în Waterland, și puteți vizita mai multe sate din zonă (biletul nu e valabil și pentru feribot).

Volendam și Marken sunt sate de pescari, pe malul lacului Markermeer, absolut superbe. Când am văzut pentru prima dată Volendam, cu casele lui verzi, cu grădinile pline de flori și pisicile umblând libere pe străzi, m-am îndrăgostit de Olanda. Atunci am visat pentru prima dată cum ar fi să locuiesc acolo, într-una din acele case ca de jucărie. Volendam are un port plin de bărci și o promenadă de-a lungul lacului care te poate duce până în Edam, dacă ai chef de mers. Există și un muzeu al brânzei care e drăguț de vizitat dar, desigur, foarte turistic. Recomand plimbări pe străduțe, nu doar pe cele principale, pe promenadă, unde se poate sta pe o bancă, privind în zare către lacul care seamănă a mare, visând la lucrurile bune care vă așteaptă în viață. Pentru a încerca peștele local, cumpărați ceva de la standurile din port (un sandviș de acolo este delicios și mult mai ieftin decât restaurantele din zonă care sunt de multe ori țepe pentru turiști).

Dacă vizitați Volendam duminica, aveți ocazia să vedeți localnicii îmbrăcați în costume tradiționale, mergând la biserică.

Volendam 01
Volendam 02
Volendam 03
Volendam 04
Volendam 05

După ce ați văzut Volendamul, luați feribotul până la Marken. Acesta este situat pe o insulă, care a fost separată de uscat în secolul 13, în urma unei inundații. În anii ’50 a fost conectată iarăși cu uscatul printr-un dig. Marken este probabil cel mai frumos sat din Olanda, după părerea mea. Are o atmosferă liniștită iar localnicii fac concurs de grădini. Nu există casă să nu aiba o grădină superbă, plante și decorațiuni amestecate, spre deliciul vizitatorilor. Chiar în port sunt câteva magazine cochete și un restaurant (Taverne de Visscher) unde puteți mânca niște clătite excelente. Există și o fabrică de saboți de lemn ce poate fi vizitată și de unde vă puteți cumpăra o pereche pentru acasă.

P.S. La Marken se poate ajunge și cu autobuzul din Amsterdam, sau cu bicicleta (dacă aveți curaj să pedalați mai mult).

Marken 01
Marken 02
Marken 03
Marken 04

Monnickendam

Situat tot în zona Waterland, Monnickendam este un alt loc foarte frumos, și este mai puțin vizat de turiști, așa că poate fi admirat fără a te înghesui cu vânătorii de selfie-uri. Este orășel, nu sat, dar m-am gândit să îl includ în listă oricum. Cea mai frumoasă parte este portul dar și străzile adiacente, cu canalele lor romantice, sunt minunate. În zilele însorite, portul este aglomerat, pentru că toată lumea iese cu barca la plimbare, dar străzile sunt mai degrabă pustii, taman bune de luat la pas și admirat.

Monnickendam 01
Monnickendam 02
Monnickendam 03
Monnickendam 04

Broek in Waterland

Mereu m-a distrat numele acestui sat: Pantaloni în Waterland. E un sat cu case de lemn în culori pastel, cu străzi liniștite și canale la fel, pe unde mai trece câte un caiac din când în când. Se poate ajunge acolo ușor cu bicicleta, din Amsterdam, cum am făcut eu, iar drumul merge de-a lungul unor canale frumoase și câmpuri verzi, de unde văcuțele olandeze privesc plictisite la oamenii care se minunează de frumusețea lor. Se poate ajunge și cu autobuzul, desigur, nu trebuie neapărat să pedalați.

Broek in Waterland 01
Broek in Waterland 02
Broek in Waterland 03
Broek in Waterland 04

Giethoorn

Cunoscut în toată lumea ca „satul fără drumuri”, Giethoorn este într-adevăr ceva special. În centrul satului nu se poate intra cu mașina, singurele modalități de deplasare fiind barca, bicicleta sau pe jos. Casele, acoperite cu stuf și înconjurate de grădini care mai de care mai frumoase, sunt de poveste. Se poate închiria o barcă pentru plimbarea pe canale sau puteți lua bilet pentru una din bărcile mari, dacă nu îndrăzniți să conduceți barca în nebunia de pe canale.

Într-una din vizitele la Giethoorn, când am avut o prietenă în vizită, am hotărât să stam o noapte acolo. Ce idee bună a fost! După ora 6 seara, satul se transformă: turiștii pleacă la casele lor, bărcile se retrag în parcarea de bărci, străzile sunt în sfârșit ale localnicilor. Cred că în timpul verii localnicii simt că satul e al lor doar seara și dimineața. Am putut să ne plimbăm în liniște, să admirăm apusul de pe o terasă aproape goală, dimineața ne-am băut cafeaua privind rațele care se plimbau pe canal.

Giethoorn 01
Giethoorn 02
Giethoorn 03
Giethoorn 04
Giethoorn 05

De Rijp

De Rijp a fost, pe vremuri, un port important. Asta înainte ca lacurile din jurul lui să fie secate și transformate în pământ locuibil. Localnicii pescuiau herring dar vânau chiar și balene. La fiecare doi ani, în De Rijp are loc Midwinterfeest: timp de trei zile, în decembrie, satul este decorat cu lumini de Crăciun și cu alte minunății, gen plase de pescuit, pentru a sărbători trecutul faimos. Oamenii se îmbracă în costume de epocă, au loc concerte, în biserică, restaurante sau case de-ale oamenilor. Este organizată o piață, din loc în loc sunt tonete cu vin fiert și tradiționala supă de mazăre olandeză (de obicei se cere doar o donație pentru vin si supă, nu au un preț fix). Atmosfera este incredibilă, veselia maximă, însă nu este gălăgie pe străzi, ca la alte festivaluri. Abia aștept să merg și anul ăsta!

De Rijp 01
De Rijp 02
De Rijp 03
De Rijp 04

Zaanse Schans

Zaanse Schans este de fapt un cartier am Zaandam-ului, nu un sat de sine stătător, deși face această impresie. Aici se află un celebru muzeu al morilor de vânt, principalul motiv pentru care această zonă a devenit un punct de atracție pentru (din ce în ce mai mulți) turiști. Sunt 11 mori de vânt care pot fi vizitate și pe dinăuntru. Fiecare moară are un nume și fiecare are o îndeletnicire diferită. Există o moară pentru condimente (unde miroase divin!), una pentru pigmenți de vopsea, alta de ulei și așa mai departe. Pentru deliciul vizitatorilor, au fost reconstituite câteva magazine-muzeu, cum ar fi Albert Heijn (celebrul lanț de supermarketuri), o brutărie-muzeu, unde o să intrati negreșit, atrași de aroma prăjiturilor cu miere, un atelier de confecționat saboți de lemn. O vizită la Zaanse Schans este ca o întoarcere în timp, în secolul 19.

Zaanse Schans 01
Zaanse Schans 02
Zaanse Schans 03
Zaanse Schans 04
Zaanse Schans 05

Hai, v-am făcut poftă de plimbare?

Semnatura

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

1. Sfaturi pentru o adaptare lină într-o țară nouă | Dana rozMarin - […] Explorează împrejurimile. Vizitează alte orașe, sate, parcuri naționale, plaje, orice te atrage. Cu cât vezi mai mult […]
  2. O vară neobișnuită | Dana rozMarin - […] defectat. Nu m-am ascuns însă în hrubă, am încercat să mă bucur de soare, am făcut câteva plimbări și…
  3. Vacanță acasă – episodul 2 | Dana rozMarin - […] la fel de leneșă precum cea de anul trecut. De data asta am umblat mai mult, am vizitat câteva…
  4. Festivalul Zilele Românești | Dana rozMarin - […] trecut pe vremea asta eram în autobuzul care mă ducea la De Rijp, un sat frumușel, un pic mai…
  5. O zi în orașul medieval Amersfoort | Dana rozMarin - […] câteva orașe sau sate care îmi sunt foarte dragi, unde am revenit de câte ori am avut ocazia. Avantajul…

Post a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *